לייעוץ חייגו עכשיו

מס על מכירת דירה

מכירת דירה היא אחת מהנקודות המשמעותיות ביותר בחיינו. היא יכולה להעיד על התפתחות, התחדשות ושגשוג. עם זאת, כאשר מוכרים דירה, יש הרבה סוגיות מסחריות ומשפטיות שיש לשים עליהן את הדעת – ביניהן גם מודעות למיסים השונים שצפויים להיות מוטלים על העסקה. שניים מהמיסים המשמעותיים ביותר שעל המוכרים להיות מודעים אליהם הם מס שבח והיטל השבחה.

מיסים אלו יכולים להוסיף סכום משמעותי לעלות העסקה, ולכן חשוב להבין כיצד הם מחושבים ואילו פטורים עשויים לחול. מאמר זה יספק סקירה של כל מה שצריך לדעת על מס דירה בישראל, לרבות מס שבח והיטל השבחה, מנקודת מבט של מוכר.

 

שני המיסים המרכזיים בישראל על מכירת דירה

כאשר עוסקים במכירת דירה, יש שני מיסים מרכזיים אותם נדרשים לשלם. הראשון, אשר הוא הנפוץ ביותר, הינו מס שבח אשר מהווה הדלתא בין מחיר הרכישה למחיר המכירה. עם זאת, במקרים מסוימים יש לשלם גם מס היטל השבחה. אנחנו כאן כדי להרחיב על השניים:

 

מה הוא מס שבח?

במסגרת היותכם מוכרי דירה, אתם תהיו אחראים לתשלום מס אשר נקרא מס שבח, הידוע גם כמס רווחי הון, על מכירת הנכס שלכם. מס זה מוטל על ההפרש בין מחיר הרכישה למחיר המכירה של הדירה. במסגרת כך, בדרך כלל, המס מחושב לפי חישוב של 25% מהעלייה בערכו של הנכס החל מיום הרכישה שלו.

מס שבח נקבע על ידי רשות המיסים בישראל והוא נועד למסות את הרווח שהרוויח המוכר על מכירת הדירה. בפועל, כאמור, מס זה מחושב לפי ההפרש בין מחיר הרכישה למחיר המכירה, והוא משולם על ידי המוכר בעת המכירה.

 

כיצד מחשבים מס שבח?

מס שבח מחושב על ידי לקיחת ההפרש בין מחיר המכירה של הדירה למחיר הרכישה, ולאחר מכן הכפלת סכום זה בשיעור המס. לדוגמה, אם דירה נרכשת ב-200,000 ש"ח ונמכרת ב-300,000 ש"ח, העלייה בערכה תהיה 100,000 ש"ח. מס השבח על עסקה זו יהיה 25,000 ש"ח (25% מ-100,000 ש"ח). שיעור המס נקבע על ידי רשות המיסים בישראל והוא נתון לשינויים.

יצוין כי בשנים שונות נעשו חישובים שונים של מס זה והוא אינו אחיד לאורך כל השנים, באופן שהדבר משפיע על חישוב מס השבח באופן שונה. המוכר אחראי לחישוב ותשלום מס על מכירת דירה, ויש לשלמו יחד עם המכירה. בהקשר זה, אנחנו ממליצים להתייעץ עם עורך דין המומחה לענייני מס על מכירת דירה, אשר יסייע לכם להבין את החישוב ואת כדאיות העסקה.

 

מה הם הפטורים למס שבח על מכירת דירה?

כמוכר, חשוב להיות מודע לפטורים העשויים לחול על מס שבח. לדוגמה, אם הדירה הייתה בית המגורים העיקרי שלכם לפחות שנתיים לפני המכירה, ייתכן שיהיה פטור מלא או חלקי ממס שבח. בנוסף, סוגים מסוימים של קונים עשויים להיות זכאים לפטורים, כגון רוכשי דירה בפעם הראשונה או קטגוריות מסוימות של נכים.

אם אינכם בטוחים האם אתם זכאים לפטור, עדיף להתייעץ עם איש מקצוע בתחום המס אשר ידע להסביר לכם מהם הפטורים ממס על מכירת דירה והאם אתם זכאים לכם. במידה שכן, הדבר עשוי לכם סכומי כסף רבים.

 

מהו היטל השבחה והאם הוא מהווה מס חובה?

היטל השבחה הוא מס המוטל על שווי כל השבחה שנעשתה בדירה לאחר רכישתה. כמוכרים, אתם תהיו אחראים לתשלום מס זה על כל שיפוץ, הוספה וסוגי שיפורים אחרים שהעלו את ערך הנכס. היטל ההשבחה הוא בדרך כלל בסביבות 50% מגובה השיפורים. מדובר במס חובה, אשר לרוב משולם על ידי המוכר בעת המכירה.

למרות שלפעמים תשלום מס לא צפוי עלול להיות מתסכל, זכרו שעצם הטלת היטל ההשבחה מלמדת כי ערך הנכס שלכם עלה אף הוא ואתם יכולים לתמחר את הנכס במידה רבה יותר. למעשה, ההשבחה מובילה לעליית ערך בגינה משלמים את המס.

 

כיצד מחושב היטל השבחה?

היטל השבחה מחושב על ידי לקיחת שווי ההשבחות והכפלתו בשיעור המס. לדוגמה, אם נרכשת דירה תמורת 200,000 ש"ח ושווי ההשבחות הוא 50,000 ש"ח, היטל ההשבחה יהיה 25,000 ש"ח (50% מ-50,000 ש"ח). שיעור המס בגין היטל השבחה נקבע גם על ידי רשות המיסים בישראל ונתון לשינויים.

המוכר אחראי לחישוב היטל השבחה ותשלומו יחד עם המכירה. חשוב לציין כי שווי ההשבחות צריך להיקבע על ידי שמאי מוסמך וכי כל מחלוקת בנוגע לשווי ההשבחות תיושב על ידי רשות המיסים בישראל.

 

 האם יש פטורים להיטל השבחה?

כמוכר, חשוב להיות מודע לפטורים שעשויים לחול על היטל השבחה. למשל, אם בוצעו השיפורים בדירה לצורך הנגשתה לנכה, ייתכן שיש פטור מהיטל השבחה. בנוסף, סוגים מסוימים של שיפורים, כגון שדרוגים חסכוניים באנרגיה, עשויים להיות זכאים לשיעור מס מופחת. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום המס כדי לקבוע אם אתם זכאים לפטור או שיעור מופחת עבור היטל השבחה.

 

כיצד משפיע מס השבח והיטל ההשבחה על העלות הכוללת של העסקה?

למס שבח והיטל השבחה יכולה להיות השפעה משמעותית על העלות הכוללת של העסקה. לדוגמה, אם דירה נרכשת ב-200,000 ש"ח ונמכרת ב-300,000 ש"ח, מס השבח יעמוד על 25,000 ש"ח והיטל ההשבחה יעמוד על 25,000 ש"ח (לפי הדוגמה הקודמת), מה שמוביל להורדה של 50,000 ש"ח מהמחיר אותו אתם צפויים לקבל על הדירה.

לאור כך, חשוב לשלב את העלויות הללו בתמחור שלכם בעת מכירת הדירה כדי לוודא כי אתם לא מוצאים את עצמכם נפגעים כלכלית רק לאור תשלומי המיסים.

 

מה הם המועדים לשלם את המיסים על מכירת הדירה

את המיסים על מכירת הדירה, כלומר מס השבח והיטל ההשבחה, יש לשלם תוך 30 יום ממכירת הדירה. חשוב לזכור כי יש לשלם את מס שבח והיטל השבחה במלואו, ובאחריות המוכר לדאוג לשלמותם בזמן. אי תשלום המיסים במועד עלול לגרור קנסות של רשות המיסים בישראל. אנחנו ממליצים לכם לוודא כי אתם מבינים את מועדי התשלומים ולהתייעץ עם עורכי דין מקרקעין אשר בקיאים בתחום וידעו לתדרך אתכם בצורה מעמיקה בנושא.

 

לסיכום

כמוכרי דירה בישראל, חשוב להיות מודעים למס שבח והיטל השבחה, שכן הם יכולים להשפיע באופן משמעותי על העלות הכוללת של העסקה. על ידי הבנת אופן חישוב המיסים הללו ואילו פטורים עשויים לחול, המוכרים יכולים לקבל החלטות מושכלות ולנקוט בצעדים להפחתת סכום המס שיש לשלם. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום המס על מנת לוודא שהמיסים מחושבים ומשולם נכון ובזמן.

כמו כן, חשוב לנהל רישום מדויק של כל שיפורים שנעשו בדירה, שכן הם יכולים להשפיע על גובה המס שיש לשלם. על ידי מודעות למס שבח והיטל השבחה ונקיטת צעדים להפחתת גובה המס שיש לשלם, יכולים המוכרים להבטיח כי יוכלו לקבל את המחיר הטוב ביותר עבור דירתם.

יתרה מכך, הכרת המועדים לתשלום המיסים והקפדה על תשלום המיסים במועד יכולה לסייע במניעת קנסות וקנסות המוטלים על ידי רשות המיסים בישראל. בשורה התחתונה, כמוכר דירה בישראל חשוב לנקוט בגישה אסטרטגית, מושכלת ופרואקטיבי בכל הנוגע למס שבח והיטל השבחה, על מנת להבטיח עסקה חלקה ומוצלחת.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
עורך דין חדלות פירעון מאור לוי
עורך דין חדלות פירעון מאור לוי

עו"ד מאור לוי הינו בוגר תואר ראשון במשפטים (L.L.B) וחבר לשכת עורכי הדין בישראל ומחזיק בתעודת גישור המוכרת על ידי הועדה המייעצת לענייני גישור לבתי המשפט משנת 2016. כמו כן, עו"ד מאור לוי הוסמך בשנת 2018 על ידי האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים לערוך ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס ומסמך הבעת רצון על פי החוק. ניסיונו העשיר של עו"ד מאור לוי הן בעסקאות מקרקעין והן בניהול תיקים מורכבים במגוון תחומי משפט, ובפרט בהליכי חדלות פירעון (בהיותו מייצג חייבים, זוכים וב"כ נאמנים במחוזות שונים) מאפשר לו ראייה משפטית רחבה, מציאת פתרונות יצירתיים עבור לקוחותיו וקביעת אסטרטגיה מתאימה לכל לקוח ונסיבותיו.

"עורך

לייעוץ עם עו"ד מאור לוי

מאמרים נוספים

פתיחה
1
שלום
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?